Binden, boeien, behouden Hoe bind je een medewerker aan je organisatie?

Behoud jij je werknemers door ze te binden aan je organisatie?

Hoe bind je een medewerker aan je organisatie? 

Voor het succes van je onderneming is het van cruciaal belang om goed werkende en talentvolle werknemers in dienst te hebben. Tegenwoordig is het al een uitdaging om deze mensen binnen te krijgen, laat staan hen voor langere tijd te behouden. Daarom is het goed om te weten hoe je zorgt voor binding bij je huidige en nieuwe werknemers.  

Wisselen  

Om te beginnen is het goed om jezelf af te vragen wat de beweegredenen van werknemers zijn om überhaupt te solliciteren. Wees je hier bewust van en speel hierop in om je werknemers te binden, boeien en behouden. In deze blog onderscheiden wij 2 vormen van solliciteren, namelijk:   

Wisselen van baan 

Voor velen is een baan veel meer dan alleen maar geld verdienen. Dit zie je voornamelijk onder jongeren en dertigers. Mede omdat er voor hen zoveel keuze is op de arbeidsmarkt spelen verschillende factoren mee, zoals: 

  • De ruimte om te ontwikkelen; 
  • Opleiding en trainingen; 
  • Flexibele werktijden/thuiswerken; 
  • Duurzaamheid en MVO; 
  • 13e maand en vakantiegeld. 

Tevens is het verklaarbaar dat juist onder deze groep jongvolwassene veel geswitcht wordt. In deze levensfase ben je, na je schoolperiode, oriënterend op de arbeidsmarkt. Niet stil willen staan is de oorzaak van de eindeloze zoektocht naar ontwikkeling en kansen willen pakken. Het 24/7 zien van succesvolle mensen op social media zorgt voor een gevoel dat je altijd beter moet presteren en meer uit je eigen leven, en dus je baan, moet halen. 

Wisselen ban beroep 

Uit onderzoek van het CBS is gebleken dat het wisselen van een beroep vooral voorkomt bij mensen boven de 25 jaar. De opgedane werkervaring in een bepaalde branche of functie kan ervoor zorgen dat mensen zich willen ontwikkelen binnen een ander beroep. Twee derde kiest voor een beroep in een andere beroepsgroep. Dit wordt ook wel een carrièreswitch genoemd. De redenen hiervoor zijn: 

  • Ambities/dromen waarmaken; 
  • Het is duidelijk wat je niet meer wilt; 
  • Nooit uitgeleerd zijn (ontwikkeling); 
  • Nieuwe connecties en mensen leren kennen; 
  • Meer zingeving; 
  • Beter toekomstperspectief. 

Binden en boeien 

Er liggen banen voor het oprapen en de secundaire voorwaarden worden steeds aantrekkelijker. Het is dan ook niet verassend dat 1 op de 4 werknemers binnen nu en 2 jaar wilt switchen van baan. Maar hoe houd je deze mensen binnenboord? Zoals eerder besproken is binding van je personeel niet alleen geregeld door het geven van salarisverhoging of een auto van de zaak. Het gaat bij de meeste werknemers om gevoel, ontwikkeling en het beste uit jezelf kunnen halen. Het is daarom belangrijk om te focussen op de volgende punten: 

  • Focus op kwaliteiten 
    Normaliter wordt een werknemer getoetst op de meetbare ‘hard skills’ zoals een opleiding en werkervaring. Om een functie te bekleden is dit natuurlijk van belang. Maar des te belangrijker zijn de ‘soft skills’ die iemand bezit. Dit zijn unieke eigenschappen die ieder persoon over beschikt door opgedane werk- en levenservaring. Werknemers bloeien op wanneer zijn/haar sterke eigenschappen benut worden. Door meer aandacht hieraan te besteden, wordt de voldoening die de werknemer uit het werk haalt groter. Dit zorgt voor optimisme, veerkracht en uiteindelijk voor meer binding.  
     
  • Waardering 
    Binding creëer je door niet alleen zakelijk, maar ook persoonlijk en emotioneel betrokken te zijn. Het is daarom belangrijk om als werkgever waardering te tonen en te complimenteren als er goed werk is verricht. Ook in minder goede tijden is aandacht belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan een kaartje/bloemen/presentje bij verjaardag, promotie, vast contract, jubileum, verhuizing, etc. Door op een persoonlijke manier de aandacht en waardering te laten blijken, versterkt dit de binding aan de werkgever en organisatie. 
     
  • Flexibiliteit 
    Flexibiliteit is voor werknemers heel belangrijk. Iedereen leeft tegenwoordig een druk leven waarin gezin, werk, opleiding en hobby’s worden gecombineerd. Flexibele tijden of de mogelijkheid tot thuiswerken biedt in zulke gevallen de ruimte om een werkdag optimaal in te richten. Tevens geef je hiermee een stuk verantwoordelijkheid aan de werkgever en dit schept vertrouwen van beide kanten. 
     
  • Ontwikkeling is maatwerk 
    De samenleving is gebaseerd op carrière maken en succesvol zijn. Daarom willen veel werknemers groeien en zichzelf ontwikkelen want: stilstaan is achteruitgaan. 
    De wereld staat online altijd aan en je kan daarmee op ieder moment jezelf ‘ontwikkelen’. Denk hierbij aan TikTok en Youtube. Ook is er op veel werkplekken een groot aanbod aan ontwikkelingsmogelijkheden zoals opleidingsbudgetten, traineeships en cursussen. Door de bomen is vaak het bos niet meer te zien. Hierin is het belangrijk om een persoonlijke benadering te hanteren; een plan op maat met de benodigde begeleiding. Inventariseer samen de relevantie van de individuele ontwikkeling en hoe dit toe te passen is. Door het groeien van je werknemer, groeit je organisatie mee.   
     
  • Geef kaders 
    Het geeft werknemers duidelijkheid als verantwoording en verwachting besproken worden. Op die manier creëer je een situatie met overzicht, prioriteiten en prestaties. Door begeleiding te geven, bouw je tevens een band op met harmonie en vertrouwen. Doelstellingen worden schouder aan schouder gerealiseerd.  
     
  • Teamgevoel 
    De medewerkers van een organisatie zien elkaar het grootste gedeelte van de week. Er wordt samen gewerkt, geluncht, overlegt, klanten bezocht, etc. Het gevoel binnen het team moet dus goed zijn. Om de cohesie te versterken is het goed om als organisatie tijd in te plannen waarin werknemers dingen met elkaar doen en bespreken die niet over werk gaan. Een bekend voorbeeld is een teamuitje of teambuilding. Je leert je collega’s op zo’n dag op een andere manier kennen en dat schept een persoonlijke band. 
    Natuurlijk kan je ook op andere manieren het ‘wij-gevoel’ vergroten. Zorg ervoor dat de werknemers onderdeel willen zijn van je ‘team-brand’. Dit creëer je door het gevoel te geven dat er geen falen bestaat maar leren, alle neuzen dezelfde kant op staan en écht contact te maken met elkaar. 
     
  • Successen vieren 
    Succes behaal je als organisatie nooit alleen! Geef daarom je werknemers ook het gevoel dat dit samen behaald is. Credits krijgen voor geleverd werk wat tot succes heeft geleid, werkt motiverend. Vier dus wat je als team hebt gepresteerd. Dit versterkt tevens het ‘wij-gevoel’. 

Behouden 

Werknemers die fluitend naar hun werk gaan, overwegen minder snel om op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever. Dus meer plezier, vertrouwen en transparantie op de werkvloer. Feedback en aandacht geven aan het functioneren en presteren zorgt voor constant willen blijven groeien. Die cultuur draagt bij aan verbeteren, ontwikkeling en boeien. Want als je werknemers geboeid blijven, is de kans om hen te behouden groter! 

Anne-Loes Middelhoven

Ben je na het lezen van deze blog bewust geworden van het belang dat binden, boeien en behouden van je personeel heeft? Hieronder lees je meer interessante artikelen die hier mooi op aan sluiten. Neem voor meer informatie contact op met mij!

 
Anne-Loes Middelhoven
Anne-Loes Middelhoven
  • 026 702 44 90